Jihomoravský kraj
V neděli 12. prosince 2021 začal platit nový železniční jízdní řád. Rozsah regionální vlakové dopravy Českých drah na území Jihomoravského kraje nepatrně poklesne, a to v důsledku intenzivní výlukové činnosti, která na celý rok zcela zastaví provoz v úseku Brno – Blansko. České dráhy zavedou v tomto úseku náhradní autobusovou dopravu. Z důvodu modernizace tratě bude omezen provoz také v přeshraničním úseku Břeclav – Kúty. Pozitivní změnou bude naopak opětovné zavedení víkendových půlnočních vlaků z Brna do významných měst v regionu. Nový jízdní řád platí až do 10. prosince 2022.
„Od 12. prosince by cestující neměli přehlédnout rozsáhlou výluku v úseku mezi Brnem a Blanskem, kde bude Správa železnic modernizovat trať. V souvislosti s tím musíme v průběhu platnosti celého jízdního řádu 2021/2022 nahradit všechny regionální i dálkové vlaky v tomto úseku autobusy. Jízdní řády aktuálně finalizujeme ve spolupráci s krajským koordinátorem dopravy, společností KORDIS,“ říká Alan Butschek, obchodní manažer Oblastního centra obchodu Východ Českých drah.
Vedle stavebních prací na sever od Brna ovlivní výluková činnost provoz vlaků také na páteřní trase mezi Brnem a Bratislavou, konkrétně v úseku mezi Břeclaví a slovenskými Kúty. Alan Butschek k tomu doplňuje detaily: „Správa železnic bude modernizovat trať v úseku z Lanžhota po státní hranici a očekávaná modernizace trati začne rovněž na slovenském území. Vzhledem k tomu, že bude v tomto úseku výrazně snížena kapacita tratě, budou tudy moci projíždět pouze dálkové vlaky. Cestující do Lanžhota využijí stávající autobusovou linku 572 v rámci IDS JMK. Ostatní, kteří míří na Slovensko, tedy do Kútů a dále do Bratislavy, využijí dálkové vlaky EuroCity.“
Nabídka spojení se od začátku nového jízdního řádu rozšíří o půlnoční víkendové spoje z jihomoravské metropole do jejího okolí. „Tyto vlaky byly v koordinaci s krajem zrušené v rámci letní změny jízdního řádu v červnu letošního roku. Cestující se tak od půlky prosince znovu svezou víkendovými nočními spoji z Brna do Tišnova, Boskovic, Nesovic, Hodonína a Náměšti nad Oslavou, ale také ze Střelic do Ivančic nebo z Veselí nad Moravou do Kyjova,“ vysvětluje Alan Butschek.
Vlaky na jižní Moravě zajišťují České dráhy zejména podle smlouvy o veřejných službách s Jihomoravským krajem, část výkonů v mezikrajských úsecích objednává také Zlínský, Olomoucký, Pardubický kraj a Kraj Vysočina.
V období platnosti jízdního řádu 2022 ujedou regionální vlaky Českých drah na území Jihomoravského kraje cca 9,1 mil. vlakokilometrů, což je zhruba o 6,5 % méně, než ve stávajícím grafikonu. Jedná se však o důsledek výluky Brno – Blansko, kde bude po celou dobu jízdního řádu zavedena náhradní doprava, a v dotčeném úseku tak ani nejsou v knižním jízdním řádu uvedeny žádné vlaky. Na území Jihomoravského kraje vypraví České dráhy v průměrný pracovní den 939 regionálních vlaků, v nepracovní dny bude v provozu 635 regionálních spojů. Počet spojů, které budou České dráhy na jižní Moravě vypravovat, tak zůstává na podobné úrovni jako v předchozím grafikonu.
Změny v dálkové dopravě Českých drah na území Jihomoravského kraje
U dálkových vlaků nedochází v jízdním řádu 2021/2022 k významným změnám. Na všech linkách Českých drah, včetně těch, které vedou přes Jihomoravský kraj, zůstává zachován současný rozsah provozu a jen minimálně, v řádu několika minut, se upravují cestovní doby a časy odjezdů a příjezdů.
„I v novém jízdním řádu ale budou v souvislosti s pokračující výlukovou činností na hlavní trati z Brna přes Českou Třebovou do Prahy pokračovat odklony vlaků railjet a EuroCity po trase přes Vysočinu,“ upozorňuje Alan Butschek a dodává: „Cestující, kteří pojedou z Brna do Svitav, České Třebové, Ústí nad Orlicí, Chocně, Pardubic a dále směrem do Prahy, mohou i nadále využívat rychlíkovou linku R19 ‚Svitava‘. U ní však bude nutné počítat s náhradní autobusovou dopravou v úseku mezi Brnem a Blanskem.“
Viditelná změna nastane u řazení souprav dálkových vlaků. České dráhy se totiž ve velké míře pustí do náhrady starších vozů, tzv. „koženek“, v obyčejných rychlících. Část „koženek“ zmizí z plánovaných oběhů v mnoha vlacích a nahradí je klimatizované vagóny s řadou služeb, jako jsou Wi-Fi nebo zásuvky na dobíjení cestovatelské elektroniky. Většina rychlíků tak nabídne vozy s komfortem vlaků EC / IC. „Na jižní Moravě zaznamenají cestující kvalitativní skok zejména v rychlících ‚Vysočina‘ z Brna přes Tišnov, Křižanov, Žďár nad Sázavou a Havlíčkův Brod do Prahy. Tam odstavíme nejvíce starších vozů a nahradíme je moderními vagóny. Jednotlivé komfortní vozy doplníme také do rychlíků ‚Bouzov‘ z Brna do Olomouce a Šumperka. Starší vozy pak budeme používat jako zálohu, např. při posilování dopravy nebo jako operativní náhradu.“
Úprava řazení souprav na rychlíkové lince R9 Vysočina Brno – Havlíčkův Brod – Praha
V soupravě bude zařazen větší počet klimatizovaných vozů, které byly v minulosti řazeny ve vlacích EC / IC. Půjde o oddílové a velkoprostorové vozy (Bee238, Bpee237). Rozšíří se nabídka Wi-Fi připojení a možnosti dobíjení elektroniky cestujících.
Úprava řazení souprav na rychlíkové lince R12 Bouzov Brno – Olomouc – Šumperk
Do soupravy budou zařazeny klimatizované kombinované vozy 1. a 2. třídy vybavené Wi-Fi a zásuvkami pro napájení elektroniky (ABpee347). Službu Wi-Fi nabídne více vozů v soupravě. V soupravě budou i nadále zařazeny také dva modernizované osobní vozy typu Bdtee276.
Přehled změn v regionální dopravě Českých drah v Jihomoravském kraji
Na základě požadavku Jihomoravského kraje dojde od 12. prosince 2021 k následujícím změnám v regionální dopravě Českých drah:
Trať 240 Brno – Zastávka u Brna (– Náměšť n. O.)
Trať 241 Znojmo – Moravské Budějovice (– Okříšky)
Trať 244 Brno hl.n. – Moravské Bránice – Ivančice / Hrušovany nad Jevišovkou-Šanov
Trať 250 Žďár nad Sázavou – Tišnov
Trať 251 Tišnov – Brno – Hustopeče u Brna, Hrušovany u Brna – Židlochovice
úsek Tišnov – Brno
úsek Brno – Hustopeče u Brna, Hrušovany u Brna – Židlochovice
Trať 252 (Brno –) Šakvice – Břeclav – Kúty / Wien
úsek (Brno –) Šakvice – Břeclav
úsek Břeclav – Kúty
úsek Břeclav – Wien
Trať 260 Letovice – Brno – Vyškov na Moravě
Podrobné informace o výluce budou zveřejněné na stránkách www.idsjmk.cz. a www.cd.cz.
Trať 262 Skalice nad Svitavou – Boskovice – Velké Opatovice
Trať 330 Břeclav – Hodonín – Moravský Písek
Trať 340 Brno – Veselí nad Moravou
U následujících tratí na území Jihomoravského kraje nedochází v regionální dopravě zajišťované Českými drahami k žádným podstatným změnám