VĚDA A TECHNIKA / Auto-moto

Česko není pro elektromobily zaslíbenou zemí, podíl prodejů nových elektroaut je v EU pětkrát vyšší
Dobíjení elektromobilů pomocí lamp připravuje Technologie hlavního města Prahy (THMP). V rámci obnovy vyměňuje část běžných lamp za tzv. EV ready, tedy připravené k okamžitému osazení dobíjecími stanicemi pro elektromobily. 
Autor / zdroj foto: THMP

Statistiky hovoří neúprosně. Zatímco v celé EU činí podíl elektromobilů na prodejích nových osobních vozů už 13,2 %, v ČR je to pouhých 2,7 %. Tedy pětkrát méně. Konkrétně se za tři čtvrtletí letošního roku prodalo v EU přes 1,1 milionu osobních elektromobilů, v ČR pouze 4,6 tisíce. Vyplývá to za aktuálních statistik serveru Čistá doprava a České leasingové a finanční asociace (ČLFA). Více než čtvrtinu nově prodaných elektromobilů v ČR financovaly členské společnosti ČLFA.

„Čeští zákazníci si i v důsledku malé státní podpory elektromobility ve srovnání s vyspělými zeměmi trnitě hledají cestu k oblibě těchto bezemisních dopravních prostředků. Věříme, že se situace i u nás začne obracet k lepšímu. Podle průzkumu poradenské společnosti EY se 40 % firem zajímá o ekologický dopad svého vozového parku a 20 % je ochotno akceptovat vyšší ceny za elektromobily s nižším dopadem na životní prostředí,“ uvedla Jana Hanušová, předsedkyně představenstva ČLFA. Jak dále doplnila: „Již nyní financujeme nákup každého čtvrtého elektromobilu v ČR. S rostoucím zájmem firemních klientů a plánovanou státní podporou poroste i příspěvek našich členů při přechodu na bezemisní dopravu.“

Hlavním produktem, který využívají klienti finančních společností ČLFA k financování nákupu nových elektromobilů, je podnikatelský úvěr (54 %). Na operativní leasing připadá 39 %, zbytek tvoří finanční leasing (2 %) a spotřebitelské úvěry, které se podílejí na financování elektromobilů 5 %.

ČLFA vítá  daňová zvýhodnění k podpoře elektromobility obsažená ve vládním konsolidačním balíčku, zejména prodloužení mimořádných odpisů u bezemisních vozidel pro dalších 5 let nebo nižší zdanění soukromého užívání služebního bezemisního automobilu pro zaměstnance v úrovni 0,25 % vstupní ceny vozidla a předpokládá, že Česká republika postoupí i v přípravě podpory prodejů ekologických vozidel. Věří, že stát, například i po vzoru Polska, přistoupí časem i k finanční podpoře domácností při nákupu elektromobilů.

Autor / zdroj: Miroslav Beneš

Partneři

Aguglia
Aktivní dítě
Maminčino koření
IP Polná
WWW design
trendhim.cz
Vitakraft
Koyo Bearings Česká republika s.r.o.